dimarts, 27 de maig del 2008

Maitines

(reflexions matutines I)


El matí desvetlla sensacions innombrables i execrables a parts iguals. Si hom treballa en una botiga s’adona que els clients matutins els caracteritza una voluntat manifesta d’aprofitament del dia.
Aquesta voluntat s’allunya perillosament de la inocuïtat que hom li atorga més per ignorància que per experiència. Que una persona, jove o gran, estrangera o nostrada tan se val, s’aixequí amb aquest rampell aprofitador a mi m’hauria de ser igual. Ara bé: Quan aquest aprofitament requereix complicades recerques bibliogràfiques i se m’imposa amb la mala educació característica dels imbècils que es pensen que m’he llevat per somriure’ls mentre m’exigeixen un reguitzell d’esforçades accions sense usar ni per casualitat la formula “si us plau”.
S’imposa la sensació, al cap de poc minuts, que el profit que extreuen aquests matiners em constarà la salut. En un parell d’hores el meu estat d’agitació nerviosa (ara en diuen estrès) adquireix proporcions descomunals.

A tota aquesta gent li aconsello una cosa: Emborratxeu-vos força la nit abans si es que pel matí no treballeu ni feu res de profit, car d’aquesta faisó us llevareu tard i amb ressaca i no vindreu a fotre’m enlaire les comptades hores que em separen del dinar.



Per anar a les
Reflexions matutines II, Pensar en dejú, pitja AQUÍ
Reflexions matutines III, Diré el mati per dir tot el que em carda, pitja AQUÍ
Reflexions matutines IV, Un casquet ràpid, pitja AQUI

dissabte, 24 de maig del 2008

divendres, 16 de maig del 2008

Contra les celebracións



De sobra és sabut que cada persona, cada ciutat i cada nació, tenen dies del calendari tenyits de color vermell. En una significació immediata i no metafòrica em refereixo al vermell amb que els dies festius s’inscriuen al calendari per denotar que són d’una altre mena que els dies de cada dia, malauradament feiners. En una segona significació, tan extensa que gairebé dona cops de colze a la primera, aquests dies solen estar vinculats a la sang, bé a la sang de la guerra bé a la sang uterina. Cal no oblidar, abans de prosseguir aquesta breu exposició, que els noms de les criatures era imposat antany pel prelat de torn segons el sant del dia, de manera que el jorn natalici quedava inextrincablement unit a l’essència del nadó, qui lluïa la data de naixement com a denominador del seu ésser.

Una analogia d’aquesta mena d’actes màgics que pretenen (i a vegades aconsegueixen) transmutar els cossos en qui actuen no costa de veure en el cos social. Les festivitats nacionals (4 de Juliol, 12 d’Octubre, 11 de Setembre), emulant els aniversaris individuals, s’esforcen en renovellar les condicions anímiques d’aquell naixement o d’aquella mort, talment com si cada 4 de Juliol els EE UU aconseguissin de nou, per primer cop, la independència.

L’estratègia de reinversió en valors passats, com per exemple la mateixa noció de jo (de jo mateix, per a ser més precisos), fa que aquesta suposada persona, sempre la mateixa, ens atrapi de nou amb les seves obligacions i traïcions: En resum, amb els compromisos del passat que ens obliga a acceptar, de nou, com a propis. De ben segur que exagero la importància de l’aniversari en si mateix i se’m podria objectar amb facilitat sospitosa que ningú, en bufar les espelmes, contrau més compromisos que un dia qualsevol. Però enlloc d’observar aquesta obvietat com a refutadora de la meva tesi cal, més aviat, veure-la com una lleu confirmació del que afirmo.

Cadascun dels nostres dies és creuat per una infinitud de petits aniversaris dels quals la festa nacional és prototip. Són concatenats en una lògica de la repetició, o més aviat de la represa. Cada vegada que el cigarret s’encén de nou i ens arranca el somriure satisfet es reprenen les intenses relacions emocionals i financeres que ens vinculen a les empreses tabaqueres i el seu model de negoci. Cada vegada que notem l’aliança el matrimoni es torna a fer present amb un nou sí d’igual faisó que en observar l’estàtua del bon rei s’afirmava de nou la seva voluntat sobirana. Aquests milers de renovellaments, de represes d’actes antics són les minúscules partícules de la nostra identitat em temo. Una reflexió de Burroughs al voltant de l’addició a l’heroïna, un dels lligams identitats entre persona i acció més potents que poden experimentar-se, discorria en el sentit que l’addicte no ho era tant a la substància (física i comptable) com a la parafernàlia, al ritual d’injectar-se i tots els seus objectes màgics associats, als gestos precisos una i mil vegades represos amb l’objectiu d’aconseguir el mateix fi.

Aquesta sacralització de la represa que amaga l’espernça de fer reneixer un esdeveniment passat és potser, com pensa Derrida, la condició mateixa per a que poguem anomenar tal o qual accións i reaccións passades amb el nom d’esdeveniments. Una opinió tal amb prou feines amaga el deute ideológic que manté amb le cristianisme. La convicció que hi subjau és la següent: La vida de Crist haguera estat indiferent per a nosaltres sense l’evangeli; l’expansió de la bona nova del seu naiexement, vida, martiri i ressurecció.
Si assumim que així fos ens hauríem de preocupar a continuació de la operació simbolica que Crist efectuà i que nosáltres renovem, fins els ateus, diverses vegades a l’any. La seva crucificció no només ens dona prop d’una setmana de vacances, també preten lliurar-nos de totes les culpes. Aquesta mena de d’irresponsabilitat que ens imposa no serà rebatuda fins a la ilustració. Desgraciadament emperò, l’esforç contestatari ilustrat no aconseguirà doblegar la tendència cristiana a la irresponsabilitat.
D’altra banda l’esglèsia ha estat un model represiu de primer ordre, com difícilment pot oblidar-se avui i, a la pràctica, aquesta innocència ha estat exiliada solament a l’esfèra trascendent. Actuant d’aquesta guisa ens ha fet addictes al mon trascendent on podem romandre innocents i esser repetitivament perdonats per cadascún des nostres delictes.

Tornant a ls fixació temporal de la represa de l’ajusticiament d’aquest fanàtic ampliament adorat, ens ha de quadr clar que mai deixarem endarrere la mediocre innocència cristiana, als ajusticiaments de gent per definició incapaços d’ésser culpables, i en el pla personal seguirem sent nosaltres mateixos i el poc que ens en desviem durant un any sacrificat per complet a l’exigent ritual del treball serà reblat simbolicament el dia que ens reconeixem diferents sols en la xifra que acompanya el bnostre nom.

divendres, 9 de maig del 2008

Intuïció temporal


Intenta posar-te al meu lloc:
Passa sovint, als qui som despistats, que el temps se’ns escola misteriosament amb transvestismes propis de carrers estrets i matinades malaltes. Et lleves un dissabte plujós i penses: Menys mal que plou. I aquesta inconveniència cap a la resta d’homínids dels encontorns et consola davant la perspectiva de passar-te tot el dia treballant.
Adormit com una marmota esgarrapes unes monedes de l’interior de la teva caixa de cabals, de llautó, on atresores els quartos per no haver de freqüentar el banc. L’home de la teva sucursal bancària només et somriu, matusserament, a primers de més. A les postrimeríes de l’exercici mensual sol escopir-te amb fe absoluta envers la institució, davant qualsevol reclamació per la tardança d’una transferència, que l’error no és seu, que no l’han feta, en resum: que no en vol saber res de misèries.

Passes pel forn i compres dos pastes d’aquelles que duen molta xocolata per esmorzar al metro, mentre davalles dels barris de muntanya vers el centre, on s’ubica la teva feina. Entres a treballar just a l’hora; mig satisfet d’haver-hi arribat temps. L’altra meitat encara està començant, rudimentàriament i lenta, a caminar pels senders de la consciència.
Una vegada darrera de la teva taula, engegues l’ordinador i hi repenges els colzes, i el cap damunt els colzes, i et lliures uns segons a la fantasia de seguir dormint però sense deixar-te anar, perquè saps que series capaç d’adormir-te allí al mig i que et trobés qualsevol client en plena becaina i això, com suposeu, desembocaria, com imagineu, en una esbroncada o represàlia equivalent.
Sona el telèfon. A la pantalleta de l’aparell apareix el remitent de la comunicació: Departament S. Despenges amb el zel professional que imagines al treballador perfecte que mai seràs ni tens interès en ser i, tot modulant la veu per farcir-la d’amable servilitat, demanes el què. La veu d’una de les teves superiors (que, tot s’ha de dir, en alguna ocasió t’ha atret més enllà del professional) et pregunta si ets tu.
Mig enutjat però evitant que el to de veu exsudi aquesta desagradable sensació contestes que si. El que més t’ha molestat de la pregunta era la innegable suposició que hi subjeia; a saber: Que segurament no hi series o, el que és sinònim: Que segurament arribares tard.
La conversació, no obstant totes aquestes idees que et creuen el magí en estampida, segueix i no sols això: Segueix per un derroter insistentment qüestionador de la teva presència al teu lloc de treball. Com si la presència del soldat al peu del canó fos estranya, digne de dubte i reflexió.
Ella et demana si avui al matí et toca treballar i tu, ferit aquesta vegada pel fet que no conegui el teu horari, és a dir, que no s’hagi fixat en tu més que en un insípid insecte fora de la sopa, li contestes que, lògicament, avui treballes tot el dia. Amb vocació pedagògica afegeixes els teus deures amb l’empresa: El dissabte em toca tot el dia, quant no em toca el dissabte el dimarts tot el dia.

En aquest punt ella et fa una revelació que t’occeix els plans i la cordial racionalitat aplegada a dures penes en els poc més de dos quarts d’hora que duus de vigília. Avui, afirma rotundament incrèdula, no és dissabte. Avui és divendres.
Per uns instants la conversa es deté i el sentit de la teva existència amb ella. Què coi i fas allí. Què coi fas, en general. No saps què dir quan ella et pregunta què faràs. Respires un segon i et mires les estanteríes, la taula de treball, l’ordinador, i els odies sordament durant el lapse maleït que aguanta la teva ment en blanc. A empentes i rodolons, emperò, les síl•labes et surten gorja enllà i afirmen que te n’aniràs i tornaràs a la tarda per complir el teu horari normal. En certa manera esperes que sortint d’allí tot passi de cop i volta i ningú s’adoni de res. Abandones aquesta esperança tan bon punt penges el telèfon. T’adones a continuació que la veu del telèfon no ha arribat a dir-te quin era el motiu de la trucada. Potser, fantasieges, ella sabia que aniries, per error, a treballar. Potser, deixes anar encara més desbridada la teva inventiva, ha estat un engany i segueix sent dissabte.

Marxes de la feina i te’n vas, una estona, a passejar pel centre de la ciutat. Ja no tornaràs a casa; prefereixes, et dius, aprofitar el dia. Malgrat que tot al teu voltant es desenvolupa segons la taxonomia segura de la veu del telèfon com si fos realment divendres: Els estudiants fumen els cigarrets d’abans o de després de classe dant la Facultat d’Història i Filosofia, la gent va atrafegada sota la pluja amb el ritme d’un divendres, el cupó de la ONCE és pel divendres al vespre i, més concretament, dues persones a qui he preguntat m’han confirmat el consensuat parer que avui, efectivament, és divendres... Malgrat tot plegat el meu cos segueix actuant com si fos dissabte. Per a mi, encara que m’hagi de plegar a la voluntat de la majoria a efectes pràctics, avui és dissabte.
Tot això que m’ha passat i que et demanava, al començament, que visquessis des del meu lloc, com si t’hagués passat a tu, em deixa dues qüestions sobre la taula. La primera és el lligam biològic que uneix els dies i el cos, fent que aquest pugui, realment, comportar-se, fins i tot pel que fa a digestions i secrecions hormonals, de manera diferent segons els dies de la setmana. No puc dir que em sorprengui després de tenir coneixement dels estudis de Pavlov i la seva descendència però si que vull remarcar-ho aquí. El segon i més intricat problema és el següent: Per tal que tot jo estigués convençut que avui era dissabte cal, o bé haver tingut la sensació que ha transcorregut un dia més dels que efectivament ho han fet, cas en el qual caldria preguntar-se en què foren esmerçades les seves vint-i-quatre hores, amb qui i on, preguntes totes elles irresolubles. O, en una altre hipòtesi, pensar que el meu cos es capaç de saltar-se el condicionament establert i saltar d’un dia a un altre transgredint l’ordre cronològic d’aquests.
Aquesta equivocació ens duu si volem a les portes del concepte filosòfic de biopoder. Si fos un progressista opinaria que el sistema de biocontrol s’ha de millorar per tal que aquests desfalcs esdevinguin cada vegada menys freqüents. Com que no ho sóc em demano: Realment és tan potent el control físic i psíquic que els calendaris i altres formes de segmentació d’usos del temps introdueixen fins a les nostres vísceres? Podem fer-nos amos del nostre temps biològicament parlant? En tal cas, com? I, finalment: És de decuit un darrer resort d'on emergeix, inesperat, el temps que el calendari no ha aconseguit subsumir el tot?