dimecres, 19 de novembre del 2008

Breu apología del perjur



D'habitud hom no dona crèdit a la santedat de la paraula, sorgida en línia directa de la boca de Déu a les nostres consciències recaragolades. Si aneu a preguntar als experts més prominents us asseguraran de grat que les velles supersticions ja no valen en la època materialista en la que vivim. Si antany, convençuts de la beatífica coerció que la paraula del clergue exercia en les seves carns pecadores, feien passadores les hores sota l'efluvi de sermons, avui amb més raó són els perjurs els que són escoltats amb reverència, car atorguen la tranquil·litat a l'ànima dels homes de bé i, sobretot a les seves butxaques.
El perjur; aquest traïdor de la santedat de la paraula, soscava la veritat seguint el model d'una esponja, al final tan porós que absorbeix tota classe fluids. El perjur és l'autèntic apòstol del capitalisme mafiós que afiança els governalls sobre el territori. Mitjançant l'acció d'aquests rol social indispensable per a la sostenibilitat del nostre present, és a dir, tota la infinitud de representacions que ens expliquen què i com està passant, el present adquireix una porositat extraordinària que els homes de bé saben aprofitar per a fer circular els seus fluids monetaris i sexuals.
Una definició no metafísica del perjur és complicada i en darrera instància impossible. La més allunyada podria ser la següent: Persona que diu mentides sota jurament. Cal afegir que pot tractar-se d'un jurament eventual, com el que s'obliga en un judici, o bé un jurament permanent, que es contrau en un moment i de per vida, com un jurament professional o lligat a qualsevol altre entitat religiosa o social.
Convencionalment dir una mentida és no dir la veritat. Si provem d'esclarir el que és la veritat i sobre quins valors és fonamenta trobarem un ventall d'institucions disposades, previ pagament de la quota monetària i/o espiritual, usualment les dues, a servir de pilar a les nostres asseveracions per estrafolàries que siguin: Trobem veritats cristianes, com ara que tot el que fem en la nostra vida és observat per un ésser omnipotent d'infinita benevolència que al final dels temps ens jutjarà i podria enviar-nos a l'infern. Trobem veritats científiques, per exemple la que diu que l'univers s'expandeix i es contrau. Podem trobar veritats islàmiques, com els milers de verges que esperen els màrtirs. O veritats monetàries, una de les més esteses afirma que no hi ha duros a quatre pessetes. En fi: Podem trobar moltes veritats.
El problema essencial és la incompatibilitat que genera la convivència dels diferents sistemes veritatius, que en alguns punts són incompatibles. A l'edat mitjana era usual convertir-se religiosament per motius polítics o de supervivència i seguir professant la pròpia fe, fet que permetia cotes de d'integració social impossibles a causa de l'odi entre les ideologies diverses.
El perjur fluïdifica la societat, flexibilitzant les rigideses a que sotmeten el camp social els juraments. És tan així que la força creativa del perjuri catapulta esportistes d'elit a nous rècord de velocitat, de resistència, elevant els sostre de les capacitats humanes i conreant un entusiasme escuet del públic per l'empresa humana. És la força de la firma d'un professional; d'un metge, d'un notari, d'un pèrit, d'un forense, etcètera. El perjuri forneix un espai de veritat, no un espai opac a ella sinó en contacte amb la veritat poètica. Crea la veritat amb el simple acte de firmar-la. Crea estats de comptes, de salut, crea circumstàncies, voluntats, passats, tots ells imaginaris, que passen a ser veritat per al present.
Oscar Wilde afirmava que la boira l'havien creada el poetes de tant encolomar-li propietats. Més humils, els perjurs creen espais de llibertat quotidiana. En certa manera el perjuri redimeix el present de la violència dels juraments i els judicis. Perjurem per escapar a a presó i a l'odi dels altres, perjurem per aconseguir sexe, favors, diners; ens perjurem a nosaltres mateixos veritables fantasies, finalment, per escapar a la por. I a vegades funciona.

divendres, 14 de novembre del 2008

Sonet entre dues respostes
















Convertim un peix en bandera
de la profunda carència dominical,
i que esbravi el gas de la beguda
alcohòlica refugiada entre les mans.

La llum que entra a la cambra
retalla mapes de desigs canviants.
Sobre la paret tota blanca
les ombres xineses hi xisclen.

Tot és una peixera que bull.
Hi floten ulls com meduses,
ganes de fer això i allò, i allò

que com la llet, fora de l'habitació
es tallen donant lloc a agres silencis,
truites verdes i amables abandons.

dimarts, 11 de novembre del 2008

NORMALITAT


Un es recupera de la malaltia. Sent progressivament créixer l'escalf i la força dins els muscles de braços, cames, coll, i tots els altres també. Es diu que l'endemà ja podrà sortir al carrer i gaudir de les delícies ciutadanes de cada dia. JA PUC TORNAR A LA NORMALITAT – penso, i de sobte un no sé què m'ensorra les il·lusions que m'havia fet com inflant un globus sense esforç. El derrotisme s'empara dels meus pensaments i un servidor sent de nou el glaç niar a les fibres més secretes del seu cos. La normalitat. Què vol dir aquesta paraula?

Normalitat vol dir que avui, dia de la tornada a la normalitat, m'he aixecat a les vuit i mitja i he esmorzat, he agafat el metro mentre encara estava adormit, he baixat al cap de vint minuts d'haver-hi pujat, he sortit a la plaça Catalunya i he entrat a treballar tres minuts abans de l'hora prescriptiva. Vol dir que he treballat de deu del matí a quatre de la tarda. Vol dir que com que segueixo sent igual de despistat que sempre m'he deixat el paperam tant de la baixa com de l'alta i no els he pogut entregar a la dona de personal. Vol dir que he dinat a bar Castells i després he assistit a una classe sobre la divinitat en Plató. Vol dir que en entrar a l'aula he vist durant uns segons una de les noies més boniques del món. Vol dir que estic rebentat mentre escric aquestes línies i faig glops de vi de la terra des de casa.

La normalitat és una mena d'afecció crònica que substitueix les altres dolències que els humans patim habitualment en cas que aquestes manquin. Com a malaltissa realitat, la normalitat presenta un grau elevat d'avorriment així com una manca de creativitat que espaordirien a qualsevol infant. No obstant, éssers de costums i de lleis, els homes moderns hem aprés a cultivar-la com qui cultiva cols o remolatxa i ens inquieta la manca de regularitat en la paga de final de mes (que no cap altre cosa). De manera que celebro l'arribada d'una fatalitat tan coneguda com comú, car sóc estúpid i ja se sap: Mal de molts consol de...

dijous, 6 de novembre del 2008

La grip

















L'amor és com la grip, s'agafa pel carrer i s'acava al llit
(ho diuen uns rumberos)

Passions gripals i deliris
i febres i deures i moltes
velles coneixences del cole
pescades un dia al facebook.

escasseja la pesca...