Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris poesia. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris poesia. Mostrar tots els missatges

dilluns, 8 de juny del 2009

Apollinaire, POSTAL nº VIII [P]















Ai les regles de sang lunar
Que inciten
I no ho sabria pas negar
M'exciten
Arengs del gran capità Cook
Formatge
Tomata en salsa olor de boc
Garnatxa
Pro prefereixo l'oloreta
Amable
Del bacallà de l'amigueta
Cardable


Poesies lliures, Apollinaire, versió de Miquel Martí Pol.
Ed. Pòrtic, Col. La Piga nº 11, Barcelona 1989.

dilluns, 22 de setembre del 2008

A tota màquina!







Un arxipèlag de l'hemisferi austral
neix dins el sòl que trepitjo.
Nòmada com jo, m'acompanya;
és la meva pàtria secreta,
de nom indesxifrable
que no coneix el bruixot.

Esbotzem junts l'ideal,
navegant en canoes pintades;
arcaics pirates tornats
del secà; de nou al mar.

– Capità: Us ordeno que
m'entregueu el control
de la màquina. Pont enllà
sou lliure.
El parlament l'impressiona
poc o menys que les faldilles
de palmera
de la vestimenta ritual.
No creu un mot; és un home modern.
M'he calçat la màscara
ferotge a l'ànima i ara danso
fet un brivall; escorxant cortinatges,
escopint als oficials,
vesant el vi tot bevent de tant en tant.


L'amenaço de veres:
– Faré caure galernes
embravides com teixons.
Plouran ànimes dins el brou
dels comensals i els grumets.
Correré per les cobertes nu a plaer
i, quan els vostres efeminats mariners
em trepitgin els talons,
el principal mastil faré meu,
escalant fins prop dels deus
per ser el penó vivent del casc
i menar-lo de dret al naufragi.

Esbotzem junts l'ideal,
navegant en canoes pintades;
sota una cridòria estrident
a la caça de belles princeses.

L'home em considera.
Encuriosit per tal torrent
de verbal espargiment
com ningú abans n'hi havia fet
desinteressat i pròdic obsequi.
– Bon home; se us veu molt embravit.
Mireu el mar – m'aconsella amb fè.
Pla com un espill,
quina serena gràcia
que dona a l'esperit;
Mireu com bressola
amb tendra audàcia
les sirenes i els dofins.

– Veig que vos no us feu ensurt
si es tracta de verbigràcia,
però us erreu ras i curt:
No sóc un bon home
i no teniu alternativa.
– I què en fareu, si es pot saber,
dels controls del transatlàntic?
On voleu anar? – Al fons del mar –
li responc, fent cara de matusser
i amb els ulls fits al radar.
– Vos no hi sou tot, home de món.
No veieu que les faldilles
no plauen gens a les filles
dels magnats que van a bord.
On és el vostre bitllet? Digueu!
On embarcàreu?


Descobrint-me l'armadura
mostro al xeic la dinamita,
que al cos porto cosida
amb esparadrap i cinta aïllant.
– No és cosa de broma – els advereteixo
– ja veuran quina cridòria,
quanta sang i poca glòria
que s'enduu si no em fa cas.
El patró, de cop, es desinfla
i fa senyal al comandant
per tal que passi com un lleó
pel cercle de foc que el bon domador
li para amb fermesa triomfal.

Esbotzem junts l'ideal,
navegant en canoes pintades;
arcaics caçadors otomans
amb patent de cors caducada.

– Deixeu-m'ho fer a mi – ordeno
– això de moure el control:
A TOTA MÀQUINA – els endego.
– Amb quin rumb?
Amb quin rumb? – responen a cor.
– A TOTA MÀQUINA – Crido.
– On anem? Ai Déu meu!

Miro fixament la massa
tenyida de victòria i de roig
sense poder reprimir el goig
ni les ganes d'aventura.
Les mil virolades cares
que reflexa l'oceà
em captiven avares
i no em deixen respirar.
– Quin rumb? Quin rumb?
S'impacienta la tropa.
– Senyors i senyores totes:
Rumb L'HORITZÓ!
Atrapem-lo! Ja és l'hora!

dimecres, 13 d’agost del 2008

AAAA














*///+*
kiloprim
>ÇçÇç:>
∙)(.∙)(.

.Ä∙
¿∙!
>∙<
,.,.,.,

~.~∙~.~.~∙~.
[[]>]>--------------------->
>+<:∙:+
~\~(.(((∙)!


*

divendres, 8 d’agost del 2008

INSECTE


No vull rallar-vos més del compte ni haver d’explicar-vos veritats com ara que la lectura dels poemes d’aquest senyor m’ha arrencat exclamacions de joia, peruqè el primer uns desencisaria i el segón no arribaríeu a creure-ho. Deixo, per tant, un simple poema davant els vostres ulls per que valoreu per vosaltres mateixos:

INSECTE

Em mires com un entomòleg
Mira un insècte
Clavat en una agulla.
En veritat sóc l’insècte,
Però vivent:
Menjant i copulant
Per sobreviure.
No hi ha temps
Per aturar-me a contemplar
les formes que s’assemblen a la meva.
Tot és irreversible:
viure i morir.
S’em complica,
Però, l’afany: he de saber què sóc,
on vaig, per què?
Massa preguntes
per intentar contestar-les
en vol rasant, tot fressa d’èlitres,
brevíssim, sobre l’aigua.


Joan Vinyoli

Podeu trobar l’obra completa d’aquest senyor a Labutxaca per uns 10€.
Malauradament el programa d'esdició del blog s'ha menjat l'espai buit que feia que certs versos, trencats, comencèsin amb retard

divendres, 1 d’agost del 2008

Textualisme casolà













ACUDIT
NACIONAL

..............
Ç.............
...Ç..........
......Ç.......
..........Ç...
............C.
...........~C.
...........~..
...........~..
N........~....
...N.....~....
......N..~....
..........N~..
..........Ñ...
......Ñ.......
..Ñ...........
Ñ.............
................
......fi.......

*


Aquesta i d'altres poesies textualistes apareixeran properament en un volum anomenat Safari.

divendres, 6 de juny del 2008

petites poètiques de paper pintat


Sovint els lectors oblidem la màgia del paper, oblidem que no sols les lletres ens enamoren; també la textura i l’olor d’entre les pàgines; de llençol net. Els més petits no ometen mai l’observació (atenta o irada) de totes aquestes qualitats i, habitualment, els llibres il·lustrats queden confinats a aquestes edats en que el dibuix i el color prímen sobre la narrativa. No obstant és la il·lusió que neix de la sorpresa del format, del color, de tocar un paper i notar la carícia de la cel·lulosa, el que podem recuperar fins demà a les 9’30 de la nit al festival de llibre il·lustrat “Como Pedro por mi casa”.
Allí es poden veure les extraordinàries poètiques de paper pintat del japonès Katsumi Komagata, una extraordinària col·lecció de jocs amb l’ull i el paper, amb el color i la forma. Totes unes vacances minúscules i portàtils. Si podeu aneu a veure-ho.

el festival te una web molt maca i poc més

dimecres, 30 d’abril del 2008

Ritual

>

.
.

Vull corre’m a la llengua
D’un gripau lleig
Com un pecat,
Com un gerro
De porcellana escapçada
Que he comprat als encants.

La seva boca grossa,
Grotesca a força de raucs,
Es desencaixa sota la lluna
Desinflada, que somieja
Desastres accelerats
Amb pols d’estel fugaç.

Ningú a la vista, pensa
La via confosa, congelada, convertida
En catenària biològica
De la por, de l’hivern.

Vull encendre foc
Fregant el meu cos
Amb paper d’estrassa.
No gemegaré, si s’escau
Que la sang taca l’alfombra
Extremadament cara
Del rebedor.

A contracor,
Recolliré els cossos morts
I furgaré dins les butxaques,
En busca de llibrets atrotinats
I monedes,
i fotos velles
De les seves filles,
Per masturbar-me en un futur
Gens llunyà,
Al carrer solitari,
Dins un cine o fora,
En un aparcament anònim,
Trepitjant la línia
Que limita
Les parcel·les.

Faré escampar als meus
Servents gràcils i mal
Educats tones de safrà.
Me n’untaré una poció,
Per tenir el poder,
De les pells maltractades.
Ansiejo els cardenals
De sotanes occides,
I mala reputació.

El ritual començarà aviat,
Tan bon punt les esquerdes del deler
remetin cartes d’enyorança barata,
de pel·lícula americana,
de sèrie B,
de seriositat marcada
per l’amenaça termonuclear.

Escopiu a la cara de les adolescents
Que surten encara amb
les cares banyades
per l’emoció de la xona aigualida
pel torç d’una estrella, humana
profana
drogada,
d’un que millor que estigues mort.
Perseguiu les faldilles pudents
D’arnes
D’armari
De vella confosa quan un li entafora
Ben grossa la polla d’infant.

Les ànimes dels rocs
Reclamen la gaubança
Dement sota del roig
Firmament d’esglésies
Cremades.
Esbarjo de mansos
Deixats anar
Pixant pluja àcida
I roderes de ponts
Fets a dones, a cotxes,
A cases ocupades per la nit
Infecte d’escarabat i puça
I turmell malferit al saltar,
Escalant el mur abrasiu d’una
antiga finca buida.

Hem engegat de nou les torxes.
Les cares pintades
Fan patxoca per salvatges propòsits
Com ho són els nostres.
Les venes et bullen quan escoltes
Les reiterades sagues de redobles
I els plors del nen
Abandonat i petit i sol i pobret
Que deixen a l’estacada les ganes
De viure de la mare,
Massa jove
Massa bella
Meuca bona
Del conte de fades que implora
Clemència: Oh Déu meu!
Fins quant el crits
S’adreçaran al cel?

Una polla, una cova:
El buit a l’infern de la jupa
De cuir, envellida per quilometres
A peu de polígon sense mai haver
Trepitjat, l’innoble sol sota el fum
De la fàbrica.
Picant
El guix de paret al metall,
Encenent la despesa de cos.
Pintant
Al terra el cercle d’esputs
Que em separa de la comèdia.

Puja el volum: Raneres d’imbècil.
Ho escoltes? T’han engiponat
I d’aquesta potser no en surtis.
De nou la banda
Sonora
D’aquest despropòsit
filmat que cobreix de fracàs
Les vísceres més íntimes
Dels amics que se’n van.

dissabte, 26 d’abril del 2008

magma









Per moments esdevinc un vermell
extintor d'una empresa
subterrània.
Em pregunten pel meu nom.
Aquest abric, responc,
es diu primavera.

(...)
foses roques pesants sota l'escorça
a atmosfères de pressió
lluitant per sortir,
somnis de continent,
àgil desfalc de terra
lluitant per desfer
la tirànica quietud:
Llobrecs racons relliscosos
buits de matalassos,
plens d'òxid sota la pluja
i un ionqui
es gira, sense somriure mai
a la càmara.
Sóc jo disgreat en tumult
disconèx de paraules
lluitant per sortir,
a migdia, despert sota el sol,
remenant averanys vertebrats
amb forquilles oscades
sota l'orella.